A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Z

Itt vagy: Kezdőoldal » Vállalat

Vállalat

1) Mi a vállalat?
– Olyan emberi tevékenység, amely a fogyasztói igények kielégítését célozza, profit elérése mellett. (Profit = Bevétel-Költségek)

2) A vállalat alapkérdései
MIT termeljen?
o Mi eredményezi a legnagyobb profitot?
o Milyen mennyiségű termékkel/kínálattal jelenjen meg a piacon?
KINEK termeljen? → Kik lesznek a vállalat célcsoportja?
HOGYAN termeljen?
o Milyen módon termeljen?
o Hogyan kombinálja a termelési tényezőket, hogy a legalacsonyabb legyen a termelési költség? (Termelési tényezők: munka, tőke, földterület, vállalkozó
(+információ)

3) A vállalat jellemzői
Önállóan gazdálkodik
– Erőforrásokat fektet be
– Meghatározott cél elérésére törekszik
Kockázatot vállal
– A piacon kapcsolatba kerül más üzleti szervezetekkel

4) A vállalatok közös tulajdonságai
Nyereségérdekeltség/Profitorientáció
o Minden vállalkozás arra törekszik, hogy tevékenységével nyereséget érjen el! ⇒ Nyereség = Bevétel – Költségek
Önállóság
o Minden vállalkozás önálló a céljai meghatározásában, és a döntései meghozatalában!
Kockázatvállalás
o A vállalkozás döntései során minimális kockázattal, maximális haszon elérésére törekszik.
o Lehetséges kockázati tényezők:
Versenytársak magatartása
Jogszabályi környezet változása
-Gépek, berendezések amortizációja (=értékcsökkenés)
-Likviditási kockázat
-Anyaghiány-, készlethiány, munkaerőhiány stb.
– Felelősség
-Minden vállalkozás anyagi/jogi/erkölcsi felelősséggel tartozik döntéséért!

Erkölcsi felelősség
A társadalmi normák és az üzleti etikett íratlan szabályainak betartását jelenti.
Jogi felelősség
A jogszabályok megtartását, a szerződéses fegyelmet és a vállalkozás szabályszerű működését foglalja magában.
Anyagi felelősség
Amennyiben a vállalkozásnak tartozásai vannak, akkor ki kell fizetnie a hitelezőit.
Fajtái:
Korlátolt felelősség:
A vállalkozás tulajdonosai csak a cégbe bevitt és a gazdálkodás során keletkezett vagyont kockáztatják. (pl. Kft.) –> kivétel: szándékos károkozás, itt nem veszik figyelembe a korlátolt felelősséget
Korlátlan felelősség:
A vállalkozás tulajdonosai, a cégbe bevitt és a gazdálkodás során keletkezett vagyonon túl a saját,
személyes vagyonukat is kockáztatják. (pl. autó, saját lakás, nyaraló stb.) (pl. EV=Egyéni vállalkozás)
Korlátlan és egyetemleges felelősség: (=Együttes felelősség)
-Az adott vállalkozást több ember alapítja ÉS mindegyik tag felelőssége korlátlan.
-Ebben az esetben a cég tartozásai bármelyik tagon behajtható, vagyis a vállalkozás kudarcáért a saját,
személyes vagyonukkal felelnek. (pl. Kkt.)

5) A vállalat csoportosításai

A) Tevékenység szerint
Termelő vállalkozás
o Cél: a késztermék létrehozása, az alapanyag átalakítása
o Pl. autógyár, zöldségtermesztés stb.
Szolgáltató vállalkozás
o Cél: nem anyagi, megfoghatatlan javak létrehozása
o Pl. fodrász, autószerelő, stb.
Kereskedő vállalkozás
o Cél: az áru változatlan formában történő adás-vétele
TEÁOR: Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályzati Rendszere

B) Tulajdonosi forma szerint
Állami vállalatok
o Bizonyos önállósággal rendelkeznek, de az állam beleszólhat a működésükbe.
Önkormányzati vállalatok
o Közfeladat ellátása érdekében jönnek létre (pl. fakitermelés, hulladék gyűjtés stb.)
– Magánvállalatok
o Egyéni vagy társas formában alapítható vállalatok (pl. kft, bt. Stb.)
– Vegyes tulajdonú vállalatok
o Alapításuk hazai és külföldi tőke bevonásával történik (pl. európai részvénytársaság)

C) Méret szerint


– Megjegyzés: A megadott három feltételből legalább 2-t kell a vállalatnak teljesíteni a magasabb kategóriába való soroláshoz.

D) Működési terület szerint
– Helyi → pl. vegyesbolt
– Regionális → pl. Agria Volán
– Országos → pl. MÁV
– Nemzetközi → pl. Microsoft

6) A vállalat célja, célrendszere
– Jövedelmezőség, nyereség maximalizálása (a nonprofit szervezetet kivéve)
– Piaci pozíciók megtartása, javítása, erősítése
– A vagyon megtartása, növekedés, fejlődés
– Korszerűsödés és innováció növelése
– Fizikai és pénzügyi erőforrások megszerzése
– Likviditás (fizetőképesség) biztosítása

7) A vállalat környezete
A) Mikrokörnyezet
Szállítók: A szükséges anyagokkal, szolgáltatásokkal látják el a vállalkozást.
Vevők: Olyan személyek, vagy szervezetek, akik a vállalkozás számára a célpiacot (célcsoportokat) jelentik.
Versenytársak: Hasonló termékeket vagy szolgáltatásokat kínáló más vállalatok.
Közvélemény: Társadalmi szervezetek vagy csoportok, hatóságok, amelyek pozitívan vagy negatívan befolyásolhatják a vállalatot céljai elérésében. (Pl. média, hatóságok (NAV, NÉBIH), pénzintézetek, helyi közvélemény)
Piaci környezet (közvetítők): Feladatuk a vevők felkutatása, elérése (Pl. kereskedelmi közvetítők, hálózat, szállítmányozó vállalatok stb.)

B) Makrokörnyezet
Politikai, jogi környezet: A vállalkozás tevékenységét befolyásoló jogszabályok Pl. számviteli törvény, Munka Törvénykönyve,
Demográfiai környezet: Ide sorolhatók a népességgel kapcsolatos jellemzők. Pl. népesség száma, összetétele, alakulása stb.
Természeti környezet: A nyersanyagok mennyiségének alakulása, a környezetszennyezés visszaszorítása
Technológiai környezet: Új termékek, új technológiák (innováció) jelenléte
Gazdasági környezet: A gazdaság fejlettségét, jövedelemtermelő képességét meghatározó tényezők ⇒ meghatározza a vásárlóerőt
– Vásárlóerő: Megmutatja, hogy a vevők átlagosan mennyit képesek és hajlandóak költeni.
Társadalmi környezet: A környezet kulturális értékeinek megőrzése, a szubkultúrák léte

C) Globális környezet
– A világgazdaság egészét átfogó fejlődési irányzatok, amelynek ismerete rendkívül fontos a jövőképet, stratégiát kidolgozó vállalatok számára.

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás